Kontemplativ vetenskap

 

 

Individuell personlig utveckling

för

Global hållbar utveckling

 

Mind & Heart:s motto

 

 

 

Om kontemplativ vetenskap

 

Kontemplativa metoder berör kropp, själ och ande

 

Kontemplativ vetenskap är det vetenskapliga studiet av kontemplativa metoder och förståelsen av dessas effekter på människan. Kontemplativa metoder omfattar t.ex. meditation, mindfulness, yoga och qi gong. Metoderna kan främja andlig (spirituell) utveckling, vilket i öst var det traditionella syftet, medan vi i västvärlden hitintills främst har fokuserat på de hälsofrämjande effekterna. Regelbunden utövning av kontemplativa metoder anses resultera i synliga och vetenskapligt mätbara effekter, såsom förbättrad hälsa, bättre utveckling av kognitiva och emotionella förmågor, större livsglädje (lycka), och ökad social harmoni. Dessa är viktiga egenskaper och resurser både för den enskilde individen och för samhället i stort.

 

Jag vill lyfta fram tre saker när det gäller kontemplativa metoder. Dessa är:

 

  • självläkning
  • utveckling som människa
  • hållbar utveckling.

 

Det är min uppfattning att vi har en inneboende självläkningspotential som aktiveras av kontemplativa metoder. Vi helas, läker splittringen mellan kropp-själ-ande, mellan känsla, tanke och handling, mellan den man tror man är och den man är. Man blir hel. Denna självläkning är en essentiell del i det att utvecklas som människa, och i att komma hem. Att komma hem beskrivs ofta med ord som att finna inre ro, livsglädje, livsmening, ökad energi och kreativitet.

 

Det är dessa förändringar som är essentiella för en verklig hållbar utveckling. Detta är möjligt därför att ens perspektiv förändras, genom att fördjupas och vidgas, och att se saker i ett större sammanhang påverkar ens attityder och beteenden. Vi går från ett egocentriskt till ett holistiskt perspektiv som ger:

 

  • medkänsla och ansvarskänsla
  • en djupare förståelse för en handlings konsekvenser – att det man gör har effekter och vilka dessa kan bli
  • en förståelse för att ens val och handlingar har stor betydelse.

 

 

Spiritualitet eller andlighet

 

Begreppen spiritualitet och andlighet kan lätt missförstås och förväxlas med religiositet. Numera skiljer man ofta på dessa begrepp på så sätt att spiritualitet innebär en persons personliga upplevelser och erfarenheter av en transcendent verklighet, medan religion och religiositet innebär en religiös traditions etablerade skrifter, trossatser, dogmer och ritualer. Eftersom begreppet andlig är det vanligaste i svenskt språkbruk använder jag det här omväxlande med spiritualitet.

 

Kontemplativ vetenskap omfattar för mig även det andliga livet, eftersom kontemplativa metoder kan ge andliga eller mystika upplevelser. Dessa andliga upplevelser kan vara en djup källa till inspiration. De kan öppna våra sinnen för nya och oväntade perspektiv och förståelse. De kan vara vägledande, de kan visa oss på våra möjligheter, och hur vi kan fortsätta utvecklas som människor.

 

Begreppet spiritualitet har börjat användas för att beskriva religionens existentiella och personliga sida, och omfattar både det inre livet och attityder gentemot omvärlden samt engagemang i praktisk handling.

 

- Det inre livet. Det kan vara känslor, tankar, t ex omkring olika existentiella frågor, eller visuella upplevelser. Dessa spirituella upplevelser beskrivs ofta som något som är större än människan, än individen själv. De kallas omväxlande för Gud, livskraften, universums kraft, det transcendentala etc. Dessa andliga upplevelser inger ofta en djupt tillfredsställande känsla av mening med tillvaron och med livet.

 

- Attityder gentemot omvärlden. Spiritualitet medför en omvärdering av alla värderingar. Attityder utgör ens grundläggande hållning, ens förhållningssätt till omvärlden. Tyngdpunkten flyttas från att ha intressen, det vill säga från att fokusera på var ens egen fördel ligger, till att ha absoluta värderingar som avspeglas i etik, estetik, empati, förståelse, tolerans och humor. Attityder utgår ifrån ens perspektiv, och fokus flyttas från ett egocentriskt perspektiv till ett holistiskt perspektiv, dvs. till en plats där man ser sig själv som en del i ett större sammanhang, i en helhet. Detta ger en känsla av djup meningsfullhet och ur detta föds motivationen att handla konstruktivt.

 

- Engagemang i praktisk handling. Det är praktiska eftereffekter, konkreta åtgärder i form av arbete, insatser, och aktiva val. Det kan vara konstnärligt skapande, hjälparbete, samhällsengagemang, och arbete för en bättre värld.

Spiritualitet kan alltså ses som en betydelsefull drivkraft, en positiv, skapande kraft/energi som frigörs inom individen, och som kommer till uttryck i kreativitet, nytänkande och i livsbekräftande handlingar.

 

En ny förståelse för spiritualitet

Inom forskarsamhället och sjukvården finns ett växande intresse för spiritualitet och dess betydelse för hälsa och välbefinnande. Det finns en läkande kraft i andlig erfarenhet. Detta har, enligt Culliford (2011, s. 9), lett till behovet av ett nytt paradigm och en enhetlig teori som omfattar huvudet (som representerar sinnena och kognitiva förmågor) och hjärtat (som representerar emotionerna) i harmoni med varandra och i samklang med en högre nivå, den andliga dimensionen. Detta paradigm skulle då bli en vetenskaplig bekräftelse på att människan är kropp, själ och ande.

 

Vi behöver förstå och ge utrymme för spirituella upplevelser och erfarenheter därför att de är:

 

  • helande
  • perspektivförändrande
  • livsförändrande
  • meningsfulla
  • frigörande på inneboende, dold energi och potential.

 

Andliga upplevelser är en värdefull källa för personlig tillfredställelse som ger livsmening, och dessutom utgör de en essentiell grund för en hållbar utveckling.

 

_____________________________________________________________

 

För mer information om kontemplativ vetenskap:

 

https://www.mindandlife.org/

 

I svenska skolan: http://www.dreamofthegood.org

 

På universitet:

 

http://www.contemplativemind.org/programs/acmhe

http://www.contemplativemind.org/resources/higher-education/recommended-reading

http://news.virginia.edu/content/uva-launch-contemplative-sciences-center

http://www.brown.edu/academics/contemplative-studies/

http://jps.umn.edu/

http://contemplativeresearch.org/about

 

I sjukvården och på läkarutbildningar:

 

http://www.rcpsych.ac.uk/workinpsychiatry/specialinterestgroups/spirituality.asp

http://www.rcpsych.ac.uk/expertadvice/treatments/spirituality.aspx

http://brown.edu/academics/medical/education/concentrations/contemplative-studies

 

_______________________________________

 

 

Referenser

Culliford, L. (2011). The psychology of spirituality. An introduction. London: Jessica Kingsley Publishers.

 

 

Mind & Heart

 

Center för Kontemplativ Vetenskap

 

Copyright 2015 © Mind & Heart. All Rights Reserved.